Om branden på Kvarnvägen 4

En person omkom i branden i en lägenhet på Kvarnvägen 4 i Bollnäs på söndagsmorgonen och anhöriga är underrättade. Flera personer fördes också till sjukhus för undersökning och behandling.

I fastigheten finns seniorlägenheter och ett LSS-boende. Räddningstjänsten kunde släcka branden under morgonen och insatsen är avslutad. Med anledning av branden sammankallades och aktiverades krisledningsgruppen i Bollnäs Bostäder samt kommunens krisledning.

Kommunen och Bollnäs Bostäder arbetar nu med att hitta ersättningsplatser för de hyresgäster och boende som behöver det, och just nu tyder det mesta på att de allra flesta kommer att kunna flytta tillbaka igen redan idag och de närmaste dagarna.

Under dagen har kommunens medarbetare inom äldreomsorg och funktionsstöd, samt Bollnäs Bostäders personal, arbetat intensivt med att stödja dem som drabbats. Det har handlat om att lugna och trygga, samt tillgodose vård- och omsorgsbehov för de som är i behov av det.

– Våra tankar går till den avlidnes anhöriga. Samtidigt jobbar vi tillsammans med kommunen för att de drabbade av branden ska må så bra det bara går efter denna kris, säger bostadsbolagets VD Lars Åsberg.

Brand på Kvarnvägen 4

Det har brunnit i en lägenhet på Karlslund i Bollnäs tidigt på söndagsmorgonen.

I fastigheten finns seniorlägenheter och ett LSS-boende. Räddningstjänsten har släckt branden. Kommunen och Bollnäs Bostäder arbetar nu med att hitta ersättningsplatser för de boende som behöver det. Kommunens krisledning är sammankallad och aktiverad.

Den aktuella fastigheten ägs av Bollnäs Bostäder.

– Vi har medarbetare på plats och undersöker just nu behovet av evakueringslägenheter och skapar en plan för de hyresgäster som inte kan flytta tillbaka till sina hem, säger vd Lars Åsberg.

För uppgifter om skadeläge hänvisas till hälso- och sjukvården, Region Gävleborg.

Har du glädjen att ha en uteplats!

Din uteplats eller tomt är en värdefull dela av ditt boende och att den ger ett vårdat intryck är en viktig del av upplevelsen av hela utemiljön.

Vi ställer stora krav på oss själva och våra entreprenörer och jobbar varaktigt med att säkerställa och skapa trivsamma, välvårdade och enhetliga utemiljöer. Du som hyresgäst är viktig för oss och tillsammans skapar vi en attraktiv och hållbar utemiljö.

Trivselregler

Här kan du läsa om vilka trivselregler vi har för dig som bor i lägenhet med uteplats.

Från 15 år kan du börja samla köpoäng!

Vår bostadskö är ganska lång så det kan vara god idé att börja samla köpoäng från dagen du fyller 15 år.

Du kan registrera dig som sökande från den dagen du fyllt 15 år men för att kunna skriva kontrakt måste du ha fyllt 18 år och även uppfylla våra uthyrningskriterier. Du kan därför inte boka intresse för ett ledigt objekt innan du fyllt 18 år.

Ingen idé att skjuta på det utan ställ dig i kö direkt här

Ny bredbandsutrustning installeras i din lägenhet

Det pågår just nu ett arbete för byte av kommunikationsoperatör i bredbandsnätet.

iTUX kommer bli din nya operatör och sköta driften i det öppna bredbandsnätet. I samband med uppgraderingen behöver vi montera ny teknisk utrustning i din lägenhet.

Hur går det till?

Installationen kommer att utföras av Bäck Service & Underhåll, på uppdrag av iTUX och Bollnäs Bostäder.

Bäcks personal kan alltid legitimera sig med yrkeslegitimation.

När det är dags för din lägenhet får du ett meddelande i din brevlåda, tänk då på att:

  • Vänligen observera att vi inte kan boka in exakta besökstider under dagen då arbetet fortlöper från adress till adress.
  • Har du möbler som idag står framför befintlig teknisk utrustning ber vi dig att flytta undan detta så att entreprenören kommer åt att installera ny utrustning.
  • Kan du inte vara hemma på aviserad dag ber vi dig att lämna nyckel i tublåset på din ytterdörr eller i nyckelboxen. Meddela om du har husdjur genom att exempelvis sätta en lapp på dörren!

Du kan behålla dina tjänster

Har du någon tjänst i fibernätet idag kan du välja att behålla den. iTUX flyttar i så fall över tjänsterna åt dig och du kommer eventuellt bara märka av ett kortare avbrott när nätet kopplas om.

Befintligt kabelTV-nät påverkas inte

Om du idag har TV via det befintliga kabelTV-nätet (antennuttaget) från Telenor kan du välja att ha kvar dina tjänster. Det befintliga kabelTV-nätet kommer att fungera precis som tidigare.

Inga motorvärmarkablar får lämnas kvar!

När den kalla årstiden är här är det skönt med en motorvärmare, men de måste användas rätt. El, fukt och kyla kan vara en livsfarlig kombination.

Gratis bandy för hyresgäster!

Vi har ett antal bandybiljetter till matchen mot Vänersborg den 10 februari.

Vi är stolt sponsor av Bollnäs Bandy och med anledning av det har vi fått 500 fribiljetter som vi delar ut till våra hyresgäster.

Vill du gå på matchen?

Skicka ett mejl till Lena Wexen eller ring tel:0278-259 21.

Du får två biljetter per hushåll. Först till kvarn!

Nya hyror för 2023

Bollnäs Bostäder har med Hyresgästföreningen Aros-Gävle tecknat en överenskommelse om hyreshöjning.

4 januari undertecknades förhandlingsprotokollet från hyresförhandlingarna gällande 2023 års hyror.

Hyrorna höjs från om med 1 februari 2023

  • Bostäder och lokaler höjs med 4,2 %
  • Parkeringsplatser och garage höjs med 10 kronor per månad

Öppettider under Jul och Nyår 2023

Vi har öppet som vanligt alla vardagar under jul- och trettondagshelgen med några få undantag.

De dagar vi inte finns tillgängliga för personlig kontakt kan du alltid skicka ett mejl till så svarar vi så snart vi är på plats igen. Har du en felanmälan kan du enkelt göra den under Mina sidor.

Följande gäller på huvudkontoret

Vill du besöka oss är du välkommen att ringa och boka ett besök. Vi finns alltid tillgängliga på telefon vardagar kl. 08.00-16.00, lunchstängt 12.00-13.00. Onsdagar stänger vi 14.30.

Våra avvikande öppettider:

23/12 kl 08.00-12.00
30/12 kl 08.00-12.00
5/1 kl 08.00-12.00
6/1 STÄNGT

Hur kontaktar jag min bovärd?

Bovärdarna finns tillgängliga på telefon alla vardagar kl 07.00-12.00. Vill du träffa din bovärd kan du besöka bovärdskontoret onsdagar kl. 10.00-11.00. Inträffar något akut de dagar vi har stängt ringer du Jouren på telefon 0278-259 99.

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden vardagar mellan kl 07.00-12.00 ringer du din bovärd. Akuta ärenden som inträffar efter kl 12.00 och under helgdagar tar vår jour hand om. Då ringer du 0278-259 99.

Vad är ett akut ärende?

  • det rinner mycket vatten från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott