- Hem
- Hyresgäst
- Bo hos oss
- Bra att veta A-Ö
Huvudregeln är att du ska vara folkbokförd där du normalt bor. När du flyttar är det viktigt att du meddelar Skatteverket din nya adress. Skatteverket sprider din adress till myndigheter och många andra aktörer i samhället.
Var du är folkbokförd har stor betydelse för t.ex. i vilken kommun du ska betala din skatt, var du får rösta och rätten till bidrag och förmåner.
Det är gratis att göra flyttanmälan via Skatteverket och du kan göra det direkt på :
EFTERSÄNDNING AV POST
Skatteverket når inte ut till alla så för att inte missa viktig post är det bra att beställa eftersändning av sin post.
Eftersändningen kostar pengar och du gör den hos Svensk Adressändring
KRÄVS HYRESVÄRDENS TILLÅTELSE
Hyreslagen vilar på grundprincipen att hyresrätten för en bostadslägenhet aldrig får överlåtas till annan utan hyresvärdens tillstånd.
VI KAN SAMTYCKA ANDRAHANDSUTHYRNING ENLIGT FÖLJANDE SKÄL:
- arbete eller studier på annan ort. Ska styrkas med intyg.
- prova på ett samboliv.
- annan oförutsedd händelse, som tillfälligt gör att du inte kan använda lägenheten.
ANDRAHANDSUTHYRNINGEN ÄR BEGRÄNSAD TILL ETT ÅR I TAGET
Vill man ansöka om att hyra ut lägenheten i andrahand ska ett speciellt formulär fyllas i och lämnas in till uthyrningen. Ansökan bedöms sedan efter Bollnäs Bostäders riktlinjer. Ta kontakt med uthyrningen på telefon 0278-259 50 eller besök huvudkontoret så hjälper de dig.
SAMMA GODKÄNNANDEKRITERIER SOM FÖR NY HYRESGÄST
Godkännande av andrahandshyresgäst görs på samma sätt som vid godkännande av ny hyresgäst, det vill säga vi kontrollerar att det inte finns några skulder eller störningar.
- Kom ihåg att det är den som har förstahandskontraktet som ansvarar för att hyran blir betald och att lägenheten inte skadas.
- Fråga om andrahandsuthyrning kan prövas av hyresnämnden.
Autogiro är ett enkelt sätt för dig som hyresgäst att betala hyran. Genom autogiro kommer dina betalningar till oss att ske automatiskt. Det enda du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt konto.
Vill du att din hyra ska betalas via autogiro ska en blankett för medgivande fyllas i och lämnas in till oss. En sådan blankett hittar du under Blanketter och trycksaker i sidfoten.
Badrummet är ett av hemmets mest påfrestande miljö för väggar och golv. Ett badrum som brukas på fel sätt kan bli väldigt dyrt för dig som hyresgäst.
TÄNK PÅ ATT
- Aldrig spola ner tops, tamponger, bindor eller andra fasta föremål i toaletten. Dom fastnar lätt och gör att det blir stopp i avloppet.
- Använda duschdraperi när du duschar och ha det innanför badkaret.
- Spola inte vatten direkt på väggar, golv och inredning. Det kan orsaka vattenskada och blir kostsamt för dig som hyresgäst.
- Torka väggar och golv efter att du har duschat.
- Gör ren golvbrunnen med jämna mellanrum.
HYRA BILPLATS
Till varje bostadsområde tillhandahåller Bollnäs Bostäder parkeringsmöjligheter för såväl dig som hyresgäst och för den som är besökande på området.
Det är endast hyresgäster som kan hyra bilplatser men alla kan ställa sig i kö för framtida behov. Under mina sidor kan du göra intresseanmälan för bilplatser. För att hyra en bilplats gäller samma princip som när du ska hyra en lägenhet. Du gör en intresseanmälan för bilplats och bokar intresse på ledigt objekt.
Läs ordningsregler och hur du gör för att hyra dig en bilplats.
Det tar bara 10 minuter för ett hem att bli övertänt. Med brandvarnare i bostaden kan en brand upptäckas i tid och väcka dig om du sover.
Bollnäs Bostäders lägenheter är samtliga utrustade med brandvarnare. Den tillhör lägenheten och får inte tas med när du flyttar. Skulle det saknas i din lägenhet så ta kontakt med din bovärd så får du en uppmonterad.
Bollnäs Bostäders lägenheter är samtliga utrustade med brandvarnare. Den tillhör lägenheten och får inte tas med när du flyttar.
BYT BATTERI
Prova med jämna mellanrum att den fungerar. Om du hör ”korta” pipljud då och då behöver batteriet bytas.
Kontrolleras vid besiktning av lägenheten
Vid avflyttning kontrolleras att brandvarnaren finns på plats och att den fungerar. Om det av någon anledning inte finns någon brandvarnare i din lägenhet när du flyttar in kontakta din bovärd så monterar han in en.
De flesta av Bollnäs Bostäders lägenheter är anslutna till ett fibernät vilket ger dig tillgång till den bästa tekniken inom kommunikation.
Fibernätet är ett “öppet nät” där det finns många olika tjänsteleverantörer som konkurrerar på lika villkor, det håller priserna nere och kvaliteten på topp. Du väljer själv vem som levererar tjänster hem till dig.
Om du vill byta bostad med någon annan gäller följande:
- båda ska ha haft ett hyresavtal minst ett år.
- en ansökan om bostadsbyte måste alltid lämnas in och godkännas av oss.
- bytet kan ske tidigast till det månadsskifte som inträffar närmast 2 månader från ansökningsdatum.
Annan hyresvärd
Reglerna för bostadsbyte gäller även om ena parten har annan hyresvärd. Förutsättningen för bytet är att du avstår från din nuvarande hyresrätt i syfte att skaffa en annan bostad.
Samma uthyrningskriterier som vid ny hyresgäst
Godkännande av lägenhetsbyte görs på samma sätt som vid godkännande av ny hyresgäst, det vill säga vi kontrollerar att det inte finns några skulder eller störningar hos någon av parterna.
När en lägenhet sägs upp läggs den ut på www.bollnasbostader.se där den ligger i en vecka. Efter den veckan går uthyrarna igenom intresseanmälningar och skickar ut erbjudanden. Lägenheter som inte blir uthyrda i första läget läggs därefter ut som Direktuthyrningar. Det syns på hemsidan genom att symbolen (hus) visas vid den aktuella lägenheten.
Som blivande hyresgäst får du behålla dina köpoäng till ett senare tillfälle om du hyr en lägenhet som är markerad med Bostad-direkt (hus). En bra möjlighet om du väntar på din drömlägenhet men behöver ett boende tills den dyker upp.
När du hyr av oss förbinder du dig att inneha elabonnemang under hela din hyrestid. Ditt elabonnemang registreras per automatik hos Ellevio (ägare av elnätet) samt GodEl (leverantör av elen du förbrukar). Du får alltså två olika fakturor gällande el – en från Ellevio och en från GodEl (eller det elbolag du själv valt). Om du önskar annan elleverantör av förbrukningselen ombesörjer du detta själv.
Säger du upp ditt elabonnemang under din hyrestid kommer vi att debitera dig elkostnaden samt en administrativ avgift.
Om du behöver anmäla fel eller har frågor om ditt boende kontaktar du din bovärd.
Det kan du göra på följande sätt:
- Mina sidor: Logga in på mina sidor för att göra felanmälan. Där kan du följa ärendets status.
- Telefon: Din bovärd finns tillgänglig på telefon 07.00-16.00 under vardagar.
- Besök: För personlig kontakt med bovärden är du välkommen att besöka bovärdskontoret på dess öppettider.
Akuta fel efter kontorstid
Akuta fel på kvällar, nätter och helger anmäler du till vår jour på telefon 0278-259 99. Akuta fel är till exempel strömavbrott, vattenläckor eller totalstopp i WC. Fel som kan skjutas upp till följande arbetsdag utförs inte av jouren.
Prata gärna med dina grannar i god tid om du ska ha fest, men tänk på att du ändå är skyldig att visa hänsyn. Sluta festen i lagom tid och skruva ner musiken så att inte nattsömnen störs. Du som lägenhetsinnehavare har ansvar för att dina gäster inte stör grannarna.
Tänk på att:
- Ställ inte upp dörren om det är ellåsning i entréporten. Ellåsningen är en stor trygghet för dig som hyresgäst och objudna gäster kan annars komma in i fastigheten.
- Det är inte tillåtet att röka i trapphusen och våra allmänna utrymmen.
Blir du störd
Under kontorstid finns Bollnäs Bostäder tillgängliga att svara på de flesta frågor som rör ditt boende. Blir du störd av dina grannar eller deras besök på kvällar eller helger måste vi få veta det för att kunna vidta åtgärder. Ring vår störningsjour!
STÖRNINGSJOUR (kvällar och helger)
Tfn 0278 – 259 20
Är det dags att flytta och du behöver säga upp lägenheten?
Här hittar du den information du behöver för att din flytt ska ske så smidigt som möjligt.
Dina abonnemang på el, telefon, bredband, tv, internet måste avslutas eller flyttas eftersom dessa är kopplade till adressen du bor på. Du säger upp avtalen genom att kontakta dina leverantörer. Tänk dock på att du är skyldig att ha ett elabonnemang under hela avtalstiden.
Anmäl till Skatteverket att du flyttar
Anmäl till Skatteverket att du ska flytta till en ny adress. Skatteverket ser till att din nya adress hamnar hos de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Det är gratis att göra flyttanmälan via Skatteverket och du kan göra det direkt på deras hemsida.
Berätta för andra att du har ny adress
Alla får inte din nya adress via Skatteverket. Du måste själv se till att vänner och bekanta, föreningar, företag och så vidare får den.
Du kan också begära eftersändning av posten hos Svensk Adressändring, vilket kostar pengar.
Det är viktigt att du städar noga efter dig när du ska flytta ifrån en lägenhet. Vi har vissa normer som ska uppfyllas vid en avflyttningsstädning. Glöm inte att också städa balkong, förrådsutrymmen och eventuellt garage.
Som en hjälp på traven har vi gjort en checklista som du kan ha med dig när du städar.
Gör rent fläkten ofta så fungerar den bättre. Om filtret är smutsigt kan smält fett droppa ner på spisplattorna och det kan börja brinna.
Det är trevligt med fåglar i naturen men mata dem inte. Överbliven mat drar till sig råttor och möss till våra fastigheter. Råttor är skadedjur som kan sprida sjukdomar som harpest, salmonella, sorkfeber och borrelia.
Om du upptäcker skadedjur i din bostad behöver de omgående tas omhand för att begränsa spridningen. Kontakta din bovärd så problemet kan lösas så snart som möjligt.
Till våra lägenheter tillhör ett lägenhetsförråd samt ofta också ett matkällarförråd. De är i regel märkta med samma nummer som lägenheten.
Här kan du förvara det du inte vill ha i lägenheten med undantag för brandfarliga vätskor eller gaser. Du ansvarar själv för säkerheten och att det finns lås. Förvara inte några värdefulla saker i förrådet så förebygger du inbrott. Betonggolv i källarplan är fuktiga så ett bra tips är att palla upp sina prylar ifrån golvet för att undvika fuktskador. Vid avflytt ansvarar hyresgästen för att dessa utrymmen blir tömda och städade.
HEMFÖRSÄKRING
Vid skador eller annan åverkan på saker i förråd gäller hyresgästens hemförsäkring. Fråga gärna ditt försäkringsbolag vad de ersätter.
Till varje bostadsområde tillhandahåller Bollnäs Bostäder parkeringsmöjligheter för såväl dig som hyresgäst och för den som är besökande på området.
Är du hyresgäst och har bil så är du välkommen att hyra dig en plats för ditt fordon. Vi har olika hyresalternativ, såsom parkering med eller utan motorvärmare, carport eller garage. Vi kan också på vissa områden erbjuda platser för husvagnar och andra fordon. Under mina sidor kan du göra intresseanmälan för bilplatser.
GLÖDLAMPOR
All fast belysning, ex badrumsbelysning, lysrör, ugnslampor, lampor i kyl/frys och spisfläkt ska fungera när du flyttar in i din nya lägenhet. Under boendetiden är det däremot hyresgästen som får byta när en lampa går sönder. Är du osäker på vad som gäller kan du kontakta din bovärd.
LYSRÖR
Ett lysrör håller i ungefär tre år. Sedan börjar det att blinka eller så tar det allt längre tid innan lysröret tänds. Innan du beger dig till lampaffären gäller det att ta reda på vilket lysrör som passar till just ditt badrumsskåp. Det gör du enklast genom att skruva loss det gamla lysröret och ta med det när du ska köpa nytt.
GLIMTÄNDARE
Skruva också loss den så kallade glimtändaren som sitter i armaturen. Glimtändaren ser ut som en liten propp och den behövs för att lysröret ska tändas. Både lysröret och den lilla proppen har troligen suttit lika länge, så passa på att byta bägge på samma gång.
Vi tillåter endast elgrill om du ska grilla på balkongen, inga gasol- eller kolgrillar. Grilla gärna på gården i egen grill men tänk på att placera grillen på ett brandsäkert underlag. På ett flertal av våra bostadsområden finns umgängesplatser som är till för dig som hyresgäst. För allas trivsel så är hänsyn till dina grannar viktigt och att du inte stör dem.
- Placera grillen stadigt. Håll avstånd till byggnader och andra brandfarliga objekt!
- Placera inte grillen vid en träfasad, ett öppet fönster eller under ett tak.
- Ha alltid vatten tillhands när du grillar.
- Lämna aldrig grillen utan bevakning.
- Använder du engångsgrill, häll på vatten innan den kastas.
- Lämna platsen som du vill finna den.
Grovsopor är skrymmande material som inte får plats i de vanliga sopkärlen, tex möbler, husgeråd, skidor, pulkor, emballage och cyklar mm.
Våra återvinningsstationer ute på bostadsområdena är endast till för hushållsavfall. Om du har grovsopor ska dessa fraktas till BORAB, Sävstaås avfallsanläggning.
Som hyresgäst måste du ha en giltig hemförsäkring under hela din hyrestid.
Det är ett måste och en förutsättning för att du ska ha ett ekonomiskt skydd om en skada skulle uppstå.
Du får ha husdjur i din lägenhet men för grannsämjan är det viktigt att ditt djur inte stör andra som bor i huset.
Ute på områdena vill vi att du håller ditt djur kopplat. Tänk på att många människor kan vara rädda för dem. Vi tillåter inte att husdjuren vistas i tvättstugorna.
Hyran ska betalas i förskott, senast sista vardagen inför varje kalendermånads utgång. Det är mycket viktigt att hyran betalas i tid eftersom du riskerar att stå utan bostad om du inte betalar den.
Du som redan hyr av oss kan med hjälp av mina sidor titta på din senaste hyresavi och även se ditt hyressaldo. Du hittar dessutom din räknings OCR-nummer som du kan använda ifall du betalar via Internetbank.
Följande gäller för dig som vill hyra av oss:
- Du ska ha fyllt 18 år.
- Du ska kunna betala hyran med din inkomst.
- Du ska kunna uppvisa goda referenser från tidigare hyresvärdar.
- Du bör inte ha några betalningsanmärkningar.
INKOMST
Egen inkomst måste finnas minst tolv månader framåt i form av lön, pension och/eller andra ersättningar som prövas individuellt.
De hyresgäster som har bott samma lägenhet under lång tid belönas med en hyresrabatt.
Hyresgästbonusen utgår från och med det tjugonde året och därefter årligen så länge ingen uppsägning sker. Bonusen återbetalas i form av hyresrabatt och innebär 40 % av en månadshyra och återbetalas i december.
Vi eftersträvar 20-21 grader i våra vanliga bostäder och 22 grader i våra äldreboenden och gruppboenden.
Temperaturerna är en avvägning mellan att våra hyresgäster ska ha en behaglig inomhustemperatur och att temperaturen är på en nivå som är försvarbar ur miljö- och kostnadssynpunkt.
Alla som är registrerade hos Bollnäs Bostäder kan anmäla intresse för lediga lägenheter, förråd och lokaler.
Kötiden avgör vem som får hyra
Hur lång kötid som behövs beror på hur många och vilka som anmäler intresse för varje lägenhet. Systemet sorterar samtliga intresseanmälningar efter varje individuell kötid.
Kötid
Kötiden, en poäng per dag, börjar räknas från samma dag du registrerar dig. Kötiden är personlig och kan inte överlåtas till någon annan.
- Hyresgäster som bott minst fem år i samma lägenhet får tillgodoräkna sig sin boendetid som kögrundande datum vid registrering.
- Näringslivsförtur, 550 extra köpoäng går att få om man fått arbete i Bollnäs kommun och har ett pendlingsavstånd på minst 10 mil. Du ska vara mantalsskriven utanför Bollnäs kommun samt kunna uppvisa anställningsintyg från arbetsgivare inom Bollnäs kommun.
- Rotationsförtur, 550 extra köpoäng till aktiva sökande som är villaägare i Bollnäs kommun och har bott minst tre år. Du ska kunna visa upp personbevis.
GLÖDLAMPOR
All fast belysning, ex badrumsbelysning, lysrör, ugnslampor, lampor i kyl/frys och spisfläkt ska fungera när du flyttar in i din nya lägenhet. Under boendetiden är det däremot hyresgästen som får byta när en lampa går sönder. Är du osäker på vad som gäller kan du kontakta din bovärd.
LYSRÖR
Ett lysrör håller i ungefär tre år. Sedan börjar det att blinka eller så tar det allt längre tid innan lysröret tänds. Innan du beger dig till lampaffären gäller det att ta reda på vilket lysrör som passar till just ditt badrumsskåp. Det gör du enklast genom att skruva loss det gamla lysröret och ta med det när du ska köpa nytt.
GLIMTÄNDARE
Skruva också loss den så kallade glimtändaren som sitter i armaturen. Glimtändaren ser ut som en liten propp och den behövs för att lysröret ska tändas. Både lysröret och den lilla proppen har troligen suttit lika länge, så passa på att byta bägge på samma gång.
För marklägenheter gäller att den tillhörande tomten skall skötas av hyresgästen. Detta innebär bland annat gräsklippning, rensning, snöröjning, sandning.
Ansvaret gäller även området runt postlådan. Vid underlåtelse av skötsel kan hyresvärden komma att återställa tomten mot debitering.
Hos Bollnäs Bostäder tillämpar vi hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, så kallat HLU. Det innebär att du som hyresgäst har möjlighet att göra dit hem mer personligt när det är dags för ommålning av din lägenhet.
När det blir dags att flytta in och hämta nycklar så vänder du dig till din bovärd. Nycklarna lämnas ut första vardagen på avtalad kontraktstid klockan 12.00.
Du hämtar dina nycklar på bovärdskontoret. Telefon- och besökstid finns på informationsbladet du erhöll vid kontraktsskrivningen. Kan du inte hämta nycklar då bovärdskontoret är öppet kan du alltid någon dag innan du skall hämta nycklar kontakta din bovärd för överenskommelse om tid.
Du får tre nycklar till lägenheten när du flyttar in. Behöver du fler nycklar gör du en beställning genom din bovärd.
ATT AGERA KAN RÄDDA LIV
Vid oro för våld ber vi dig av omtanke att:
RING 112
- Kontakta alltid polisen i första hand vid situationer som upplevs akuta eller hotfulla.
- Knacka på/stör grannen. Det kan vara livsavgörande och kan stoppa pågående våld i väntan på polis. Du behöver inte stå kvar själv.
- Vid behov – hämta hjälp av andra! Fler grannar kan bidra till att skapa mer trygghet.
Vid oro för att barn utsätts för våld eller att vårdnadshavare på annat sätt brister i sin omsorg gentemot barn; kontakta
Socialtjänsten, telefon 0278-252 02 och gör en orosanmälan.
Om du vill sätta upp en parabolantenn i anslutning till din bostad måste Bollnäs Bostäder först godkänna det. Kontakta din bovärd om du har frågor.
HYRA BILPLATS
Till varje bostadsområde tillhandahåller Bollnäs Bostäder parkeringsmöjligheter för såväl dig som hyresgäst och för den som är besökande på området. Besöksparkeringar är endast avsedda för besökande. Hyresgäster som står på besöksparkering riskerar att bötfällas.
Det är endast hyresgäster som kan hyra bilplatser men alla kan ställa sig i kö för framtida behov. Under mina sidor kan du göra intresseanmälan för bilplatser. För att hyra en bilplats gäller samma princip som när du ska hyra en lägenhet. Du gör en intresseanmälan för bilplats och bokar intresse på ledigt objekt.
Läs ordningsregler och hur du gör för att hyra dig en bilplats.
Till att börja med finns det inga regler för hur länge en parkeringsvakt ska vänta innan en parkeringsanmärkning utfärdas. Då det heller inte finns någon viss godkänd tid som fordon får vara uppställda i strid med angivna anvisningar så finns i princip ingen skyldighet för parkeringsvakterna att vänta.
När riskerar du att få parkeringsböter
- Besöksparkeringarna får inte nyttjas av dig som hyresgäst. Om du som boende står på en besöksparkering riskerar du parkeringsböter.
- Det är inte tillåtet att parkera ditt fordon inne på gården. Du får köra in vid i- och urlastning och får då i princip stå den tid det behövs för detta och avbrott får inte ske. Vid avbrott kan du få parkeringsböter.
Persienner är inte standard i våra lägenheter. Vill man ha persienner i sin bostad får man själv bekosta detta.
Om det satt persienner i lägenheten då du flyttade in är det ditt ansvar att underhålla och eventuellt återställa då du flyttar.
Det kan också vara så att föregående hyresgäst har bekostat persienner och vill ha betalt av dig som flyttar in. Som nyinflyttad hyresgäst har du ingen skyldighet att betala för något som du inte är intresserad av och det är den förra hyresgästens ansvar att återställa lägenheten i ursprungligt skick innan du flyttar in.
Vid avflyttning kan du bli återställningsskyldig för all utrustning som inte tillhör lägenheten.
Du får självklart montera pool eller studsmatta på inhägnad tomt men du har fullt juridiskt ansvar för säkerheten och att din pool eller studsmatta inte skadar huset eller marken som den står på. Du kan bli ersättningsskyldig om du orsakar skador. En pool eller studsmatta får inte sättas upp på gemensam mark.
Om du misstänker att du fått skadedjur i din lägenhet är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta.
Ring din bovärd och meddela.
Det finns ett flertal skyddsrum i våra fastigheter men det är viktigt att veta att du tillhör inget specifikt skyddsrum. Vid förhöjd beredskap räknas de svenska skyddsrummen som allmän plats. Det innebär att vem som helst har rätt att söka skydd i vilket skyddsrum som helst.
VAR FINNS SKYDDSRUMMEN
Ta reda på var ditt närmaste skyddsrum finns där du bor och där du befinner dig med hjälp av MSB:s kartportal. Sök på Bollnäs i sökrutan för att se de skyddsrum som finns i Bollnäs kommun.
48 TIMMAR ATT STÄLLA I ORDNING
Idag kan ditt skyddsrum vara låst och/eller användas som till exempel förråd eller hobbylokal. Fastighetsägaren ansvarar för att all utrustning finns, att skyddsrummet fungerar som det ska och att det öppnas upp inom 48 timmar vid höjd beredskap.
Varje skyddsrum har ett förråd med utrustning, verktyg och instruktioner så att fastighetsägaren tillsammans med de skyddssökande kan hjälpas åt att tömma skyddsrummet och se till att till exempel vattenkärl och toalettkärl kommer på plats. Du behöver ingen låsbricka eller nyckel för att komma in i ett aktivt skyddsrum.
BRA ATT VETA OM SKYDDSRUM
Läs mer om skyddsrum på MSB:s hemsida.
KRIS OCH BEREDSKAP I BOLLNÄS KOMMUN
Det finns många olika informationskanaler vid kris. Läs mer på Bollnäs kommuns hemsida.
Bollnäs Bostäder har en fastighetsskötselpolicy som vi eftersträvar att följa. Tillsammans med våra entreprenörer gör vi allt för att så snabbt som möjligt röja undan snön.
På de flesta av Bollnäs Bostäders bostadsområden finns miljöstationer, med tillhörande sopsortering. Där finns tydligt uppmärkta kärl så det ska vara enkelt för dig att sortera dina sopor rätt.
Du får självklart montera studsmatta eller pool på inhägnad tomt med du har fullt juridiskt ansvar för säkerheten och att din pool eller studsmatta inte skadar huset eller marken som den står på. Du kan bli ersättningsskyldig om du orsakar skador. En pool eller studsmatta får inte sättas upp på gemensam mark.
16.00 – 07.00, helger 00.00 – 24.00
Telefon: 0278-259 20
Om du blir störd av dina grannar eller deras besök måste vi få veta det för att kunna vidta åtgärder. Störningar under kvällar och helger anmäls till vår störningsjour.
Under dagtid kontaktar du din bovärd.
Hos Bollnäs Bostäder tillämpar vi hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, så kallat HLU. Det innebär att du som hyresgäst har möjlighet att göra dit hem mer personligt när det är dags för ommålning av din lägenhet.
På Bollnäs Bostäder har vi för våra hyresgästers trivsel en temperaturpolicy. Vi eftersträvar att hela vårt bestånd ska följa denna policy och ha en jämn inomhustemperatur.
Temperaturerna är en avvägning mellan att våra hyresgäster ska ha en behaglig inomhustemperatur och att temperaturen är på en nivå som är försvarbar ur miljö- och kostnadssynpunkt.
Det finns möjlighet att öka standarden i lägenheten genom att göra vissa tillval, som till exempel installation av diskmaskin och tvättmaskin eller byte av skåpluckor i köket.
Att komma till ett rent och fräscht trapphus gör mycket för trivseln. Vi bör därför hjälpas åt att hålla trapphusen snygga.
Barnvagnar, cyklar, kärror, leksaker, skor, mattor eller andra föremål får inte förvaras i trapphusen – det är viktigt både för allas trivsel och säkerhet.
Alla våra hyresgäster har ett grundutbud av tv-kanaler som ingår i hyran. Vilka kanaler som ingår i hyran där du bor, beror just på hur din fastighet är utrustad.
I de bostadsområden där det inte finns tvättstuga så är lägenheten utrustad med tvättmaskin. I övriga beståndet är tvättmaskin ett tillval och innebär att man får en högre hyra vid installation. Det är inte alla lägenheter som har badrum anpassade för tvättmaskin. Kontakta din bovärd så får du veta om det går att installera tvättmaskin i ditt badrum.
Tvättstugan är en gemensam plats som används av många. Det är därför viktigt att vi alla hjälps åt att hålla den ren och fräsch.
Respektera bokade tvättider och använd endast den tid du bokat. Du får förstås tvätta din egen familjs tvätt men inte åt vänner och bekanta, det är många som står i kö för att tvätta.
Hos Bollnäs Bostäder tillämpar vi hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, så kallat HLU. Det innebär att du som hyresgäst har möjlighet att göra dit hem mer personligt när det är dags för ommålning av din lägenhet.
För att behålla din registrering behöver du minst en gång var 12:e månad uppdatera din kötid. Det gör du antingen genom att logga in på Mina sidor eller ringa till oss.
Du säger upp ditt hyreskontrakt skriftligt. Uppsägningstiden börjar räknas från månadsskiftet som infaller närmast efter den dag du säger upp ditt hyreskontrakt.
* Till exempel:
Om du tänkt flytta 30 april ska uppsägningen vara hos oss senast den 31 januari.
UPPSÄGNINGSTIDER
Lägenhet – 3 månader
Dödsfall – 1 månad
Bilplats, garage, förråd – 9 månader
Om du säger upp hyreskontraktet för lägenheten så upphör sidoavtalet (bilplats, förråd mm) till samma uppsägningsdatum.
Uppsägningen är bindande. Det finns alltså ingen rätt att ångra sig.
Har du låst dig ute kontaktar du Securitas. De låser upp mot en faktura.
Securitas
Observera att du även till väktaren ska kunna styrka att du bor i lägenheten och uppvisa giltig identitetshandling för denne i samband med låsöppning. Om du inte har tillgång till ID-kort innan låsöppning ska du omedelbart efter öppnande uppvisa giltig ID-handling.
För marklägenheter gäller att den tillhörande tomten skall skötas av hyresgästen. Detta innebär bl.a. gräsklippning, rensning, snöröjning, sandning.
Du ansvarar för att uteplatsen ger ett vårdat intryck och inte används som uppställningsplats till förvaring av prylar. Vid underlåtelse av skötsel kan hyresvärden komma att kräva återställning av uteplatsen mot debitering.
BESIKTAS VID FLYTT:
Bollnäs Bostäder besiktigar även uteplatsen när du flyttar från lägenheten. Har du gjort stora förändringar kan du bli tvungen att återställa den innan nästa hyresgäst flyttar in. Om trädgård och uteplats inte uppfyller Bollnäs Bostäders skötselstandard, får du betala för återställningsarbetet.
Man får givetvis sätta upp tavlor och gardiner i sin bostad. Ring gärna din bovärd innan du gör det om du är osäker på hur du gör på bästa sätt. Det kan nämligen vara olika väggmaterial i en och samma lägenhet och det skiljer sig också från hus till hus, allt från gips till hård betong.
Tänk också på att det inte är tillåtet att borra i väggarna i bad- och duschrum. Det kan orsaka fuktskador som du själv får bekosta.
Vi eftersträvar 20-21 grader i våra vanliga bostäder och 22 grader i våra äldreboenden och gruppboenden.
Temperaturerna är en avvägning mellan att våra hyresgäster ska ha en behaglig inomhustemperatur och att temperaturen är på en nivå som är försvarbar ur miljö- och kostnadssynpunkt.
Tips på hur du själv kan påverka inomhustemperaturen i din lägenhet.
På de flesta av Bollnäs Bostäders bostadsområden finns miljöstationer, med tillhörande sopsortering. Där finns tydligt uppmärkta kärl så det ska vara enkelt för dig att sortera dina sopor rätt.
Det är under vissa förutsättningar tillåtet att överlåta sin hyresrätt till någon man varaktigt sammanbor och delar hushåll med.
En god regel i det här sammanhanget är att alltid rådgöra med Bollnäs Bostäder innan du funderar på en eventuell överlåtelse av lägenheten.
FÖLJANDE KRITERIER GÄLLER
- Lägenheten ska ha använts som gemensam bostad.
- Samlevnaden ska ha varit långvarig, normalt tre år.
- Man kan överlåta hyresrätten till närstående.
Exempel barn, föräldrar, syskon eller någon man haft ett familjeliknande förhållanden med. - Ansökan görs skriftligt.
- Du får inte ha hyresskulder eller registrerade störningar.
VIKTIGT – INGEN BESIKTNING
Vid övertagandet av lägenheten görs ingen besiktning. Man tar över lägenheten i det skick den är och kan inte göra anspråk på reparationer eller tapetbyten i den ”nya” lägenheten. Självklart kommer direkta fel att åtgärdas.
ANSÖKAN
Kontakta uthyrningen på telefon 0278-259 50 om du vill överlåta din lägenhet.